(video publicat a bcn.cat, en motiu de la Setmana Mundial per l’Educació, del 7 al 13 d’abril de 2014)
El significat de la paraula inclusiu/va és, segons l’enciclopèdia catalana : “adj. Que inclou, comprèn”. És a dir, un lloc o una cosa que comprèn o que integra una diversitat d’elements. En els centres educatius, aquesta diversitat ens la dóna la diferència que existeix entre les famílies, entre els mateixos professionals i la més determinant, la que existeix entre els mateixos nens i nenes. Una escola inclusiva assumeix aquesta varietat com a reflex del que és la nostra societat en la qual es barregen persones de diferent posició social i econòmica o amb diferències de tipus intel·lectual, físic, ètnic i cultural, de religió, etc. Una escola inclusiva és una escola per a tothom.
Ens basem en la creença de que les persones treballem en una comunitat inclusiva i pretenem que tots els alumnes obtinguin respostes a les seves necessitats i arribin a assolir uns aprenentatges significatius. La inclusió educativa vol anar més enllà de la integració escolar o de les escolaritats compartides, converteix tots els nens i nenes en membres de ple dret de tota la
comunitat : escola, institut, barri, poble – ciutat, etc.
Cada nou curs hem de crear un marc organitzatiu que ens permeti treballar per a la inclusivitat. Això es fa en diferents fases:
- A finals del curs anterior cada mestre/a i el grup de persones que fan el suport als diferents cicles avaluen el treball que s’ha fet durant el curs i els resultats obtinguts i preveuen les necessitats de cada grup i de cada alumne/a en particular de cara al curs que començarà.
- A l’inici del nou curs es presenta una nova proposta d’organització: horaris, gestió administrativa i pedagògica de l’escola, organització del personal de suport.
- Un cop ha començat el curs es fa una valoració inicial per comprovar si s’ha fet una bona distribució dels recursos per cobrir les necessitats i si cal, s’intenta ajustar les resposte organitzatives i educatives en cada cas.
- A final de cada trimestre es revisa l’evolució i es reajusta, si fa falta, en les reunion d’avaluació i a la Comissió d’Atenció ala diversitat (CAD).
Estem a l’espera de veure com des del Departament d’Ensenyament es defineix un model d’escola inclusiva que sigui extensible a tots els centres i determini una manera de treballar realment inclusiva per a tots els centres, amb els recursos necessaris per garantir que tots els nens i nenes tinguin les seves necessitats educatives cobertes. Volem fer palès el nostre desig de recuperar la nostra col·laboració amb la fundació Aspasim amb qui vam iniciar aquest projecte i amb qui compartim plenament la mirada
Text extret del projecte de Direcció 2015-2019. Sandra Morales Bernard