25 N a l’escola Els Xiprers

25 N a l’escola Els Xiprers

Un dels objectius del Pla de Coeducació de l’escola és treballar per quotidianitzar la mirada coeducativa i per tant la comissió coeducativa de l’escola vetlla per promoure activitats i per crear espais de reflexió amb la comunitat educativa.

Divendres passat a propòsit del Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones, tots els grups de l’escola van dur a terme alguna actuació relacionada amb el tema.  Us en fem 5 cèntims:

LLUNES:

Les Llunes hem explicat el conte “El cranc juganer”. Hem estat parlant del què feia, de com es sentien els altres animals, ens hem preguntat si alguna vegada nosaltres feiem com el cranc… I ho hem representat.

Hem decidit que hem de cuidar-nos per poder estar bé.
I per acabar hem fet un mural del conte del cranc.
ESTRELLES:

Les Estrelles fem un joc a l’aula d’expressió: 

El joc consisteix en disfressar-se amb una tela, havien de triar-ne una, les teles eren de diferents colors i també hi havia rosa.  Ara, els que som rosa ens anem a aquesta banda de la sala és una casa, totes les Estrelles roses molt contentes es sentien privilegiades. Les Estrelles que no vesteixen  rosa es van sentir estranyes, però l’emoció va canviar quan els hi van donar les peces toves de psicomotricitat i els vam dir ara vosaltres podreu jugar i les de la tela rosa us heu de quedar a la casa, algunes persones van voler canviar al moment, d’altres ja n’estaven a gust… A mesura que van anar passant l’estona, preguntàvem a les persones amb teles rosa si volíen canviar… Finalment, vam treure les parets de la suposada casa, perquè no podien haver diferències només per haver triat el rosa. 

 

 

Després del joc, vam llegir el conte de Rosa Caramel, per tal de que poguessin identificar el que havien viscut al joc a partir del personatge del conte: l’elefanta que no podia arribar a ser rosa. 

La Guillermina una elefanta valenta que va deslliurar a les seves companyes mostrant que les diferències són oportunitats. Transgredir a l’educació basada en la superficialitat i en els estereotips.

PRIMER:

A Primer vam veure un curt d’animació que es diu “La Unicorn”.  La història tracta d’un rei que un dia,veu un ésser extraordinari, blanc com la neu i veloç com el vent al mig del bosc. El reietó ordena al cavaller Petitpas que li porti la criatura, però no ho aconsegueix! La petita reina sap com fer venir la unicorn al castell. El mític animal, malgrat la cura i atencions amb què el prodiguen, cau malalt perquè se sent presonera.

A partir d’aquí vam parlar molt sobre la llibertat i què vol dir estimar.  Després per grupets van crear una escultura amb fang inspirada en el curt.

QUART

La classe de 4t a partir de la visualització del vídeo “Caperucita dice no” vam fer la nostra activitat. Vàrem pintar un llop i una caputxeta tal i com ens agradaria que fossin. Després vam escriure les qualitats que tenen els dos personatges.

CINQUÈ

Per tal de treballar el dia contra les violències masclistes, el grup de cinquè vam fer vàries activitats.
Una d’elles, va ser que gràcies a la col·laboració amb la ONG CCR (comissió catalana d’ajuda al refugiat) ens van venir a visitar l’Amir i l’Andrea.
L’Andrea col·labora amb CCR i ens va explicar què vol dir ser una persona refugiada i per quins motius es diu que una persona ho és o no. Ens va explicar la diferència amb una persona migrant. Vam reflexionar sobre si era just o no. També vam estar reflexionant sobre què vol dir ser una persona il·legal o legal i la injustícia d’aquesta terminologia.
L’Amina va venir a explicar-nos la seva vivència personal ja que en un moment donat va haver de demanar asil a Espanya ja que en el seu país no podia sortir a jugar amb les seves amigues, no podia jugar amb nois o estava obligada a casar-se amb una persona sense que ella ho volgués.
A partir d’aquest punt vam xerrar molt sobre la pèrdua de llibertat que passa en molts llocs pel fet de ser dona i que també passa on vivim nosaltres.
Va ser una xerrada molt enriquidora i, tant l’Andrea com l’Amir van expressar que l’alumnat de cinquè va tenir un comportament fantàstic i un respecte pel que s’explicava digne d’un grup més gran.

SISÈ

A 6è vam treballar diverses activitats pel 25N. Una d’elles va ser la visualització del vídeo sobre educació afectivo-sexual de “Canvia el Conte sobre La Bella i la Bèstia”. Vam debatre sobre què volia dir estimar i de com molts contes, novel·les i pel·lícules mostren el sacrifici, el perdó o el control com mostres d’amor. Per “amor” tot s’hi val?

A més, vam rebre la visita de l’Òscar, un noi colombià migrant, que ens va explicar la seva experiència com a refugiat per formar part del col·lectiu LGTBIQ+ i de la Martina, una noia que forma part de l’ONG CCR, que ens va parlar dels Drets Humans i de conceptes relacionats amb la migració. Va ser una visita molt enriquidora i emotiva i la classe de 6è va fer preguntes molt interessants.