Arribada relaxada
Els infants arriben a peu, en cotxe o en tren i de manera esglaonada. Donem la benvinguda a l’escola de forma relaxada i agradable, amb el so de la música de fons i oferint el temps necessari per preparar-se per al nou dia.
Els més petits, les Llunes, les Estrelles i els Sols, comencen el dia compartint una estona d’esmorzar i conversa. Les famílies que poden, acompanyen als nens i nenes fins a l’aula. És un moment per compartir les primeres sensacions del dia. El “Bon dia” és el moment per presentar i encetar les activitats del dia.
A partir de Primer i fins a Sisè comencen el matí amb una estona de biblioteca. Els infants es van incorporant a classe, preparen el seu material i inicien la lectura en un clima relaxat. La biblioteca està ubicada en els passadissos i és fàcil trobar-se infants triant un llibre, compartint opinions amb els companys i companyes o gaudint d’un bon llibre amb l’atenció que necessiten.
Experimentem, cantem, juguem, aprenem…
Quan ja hi som tots i totes, preparem el pla de treball del dia. Cada dia pot ser diferent, per tant, es necessari fer una breu presentació de les activitats que es duran a terme al llarg de la setmana.
La NOTÍCIA és una activitat fonamental del Parvulari que fa de lligam entre la família i l’escola, i on es treballa l’expressió oral, el llenguatge plàstic, les emocions, l’escolta… Els nens i nenes s’asseuen en rotllana i, un per un, expliquen alguna cosa, la que vulguin -realitat o fantasia, sovint desig- i la mestra ho escriu. El més important són les ganes d’explicar i de transmetre. Després fan un dibuix sobre la seva noticia. Les notícies viatgen a casa un cop per setmana o quinzenalment (segons els grup) per compartir-les amb la família.
Els PROJECTES: Tots els grups de l’escola treballen les diferents àrees a partir de projectes que, de manera puntual, es combinen amb altres metodologies. La varietat en els camins és el que facilita l’aprenentatge d’un alumnat divers.
- Al principi de curs, els infants, els mestres i les famílies escullen un projecte per l’escola que es treballa al llarg de tot el curs.
- Cada grup treballa els seus propis projectes, alguns els escullen els infants i d’altres son proposats pels mestres. A partir de les preguntes que es plantegen, s’organitzen grups per desenvolupar el treball d’investigació on aprenen junts i arriben allà on els porta l’interès de cada infant. Aquesta manera de treballar parteix de l’observació i l’escolta dels nens i nenes, què saben? què volen saber? amb l’objectiu d’acompanyar-los en el seu procés d’aprenentatge, respectant les capacitats individuals.
El BOSC: els nostre entorn ens permet gaudir dia rera dia del Parc de Collserola i ens ofereix l’oportunitat d’aprendre de manera directa la vida al bosc: els canvis al llarg de l’any, els arbres, la fauna, el cicle de l’aigua, entre moltes altres coses. Tots els grups surten a fer una passejada pel bosc com a mínim un cop per setmana. A més, el nostre pati també ens ofereix la possibilitat de treballar a l’exterior i seguir gaudint de l’oportunitat d’aprendre d’aquest entorn tant privilegiat.
GRUPS ESCUDELLES: són grups reduïts, de menys de 20 alumnes, on es barregen infants de Llunes, Estrelles i Sols. Cada any canvien de nom però els infants es mantenen, de manera que tenen un segon grup de referència durant el seu pas pel Parvulari. Als grups escudella es realitzen activitats de Plàstica i Experiments on els infants aprenen els uns dels altres.
Els grups de Primer i Segon també es barregen en els Racons dedicats a l’aprenentatge de la lectoescriptura i les matemàtiques, activitats que es desenvolupen a partir de jocs i propostes obertes a les diferents edats i pensades per fer un treball cooperatiu.
En els RACONS els espais de Parvulari i del Cicle Freinet s’obren per generar espais de joc lliure. A diferència dels tallers, el paper del mestre és el d’observar o jugar amb els infants. Els nens i nenes trien el racó i l’estona que s’hi volen estar. Es respecta que els infants repeteixin en un racó dia rera dia o que volti d’un racó a un altre. Son espais que permeten als infants organitzar-se de forma autònoma, inclús quan són molts en un mateix racó.
Tots els grups de l’escola tenen una sessió de TALLERS setmanal. Les Llunes, les Estrelles i els Sols van fent rotació i canvien de taller cada setmana, de manera que tots els nens i nenes passen per tots els tallers. Al Cicle Freinet els infants fan tallers amb una durada de 2-3 sessions i l’oferta va variant. Pel que fa als tallers del Cicle Truffaut, tenen una durada trimestral i son compartits amb els alumnes de Vil·lajoana, l’Escola d’Educació Especial veïna. Un cop per setmana, un grup d’alumnes de Els Xiprers es desplaça a l’escola Vil·lajoana per fer-hi els taller, i El Xiprers acull alumnes de Vil.lajoana. Els mestres d’ambdues escoles estem junts als tallers i ens coordinem en l’acompanyament dels grups.
Les propostes de tallers són molt variades, en funció de les edats i la durada. Totes les propostes estan pensades per ser activitats molt pràctiques, lúdiques, enriquidores i enfocades al treball cooperatiu entre els nens i nenes de diferents edats. Alguns els tallers proposats són de plàstica, música, expressió corporals o audiovisuals, entre molts d’altres.
El grup de Sisè desenvolupa el Taller de Cinema durant tot el curs amb l’objectiu de rodar un curtmetratge. El treball comença amb les pràctiques de fotografia, rodatge i planificació i segueix amb el visionat de fragments o l’elaboració del guió per acabar amb el rodatge (Antecedents: Projecte Cinema en Curs).
PLÀSTICA: tots els grups de l’escola, des de Llunes fins a Sisè dediquen una sessió setmanal com a mínim per fer treballs a nivell plàstic, tant de volum com de dibuix. Més enllà d’aquestes sessions, els treballs per projectes, les actuacions teatrals, les festivitats i qualsevol activitat realitzada a l’aula comporta un treball plàstic. Se li dóna molta importància a l’ús de diferents materials i tècniques, potenciant la creativitat i fomentant l’art com un llenguatge més amb el que expressar-se.
PSICOMOTRICITAT: les Llunes, les Estrelles i els Sols fan una sessió setmanal, mig grup ho fa a l’aula d’expressió i l’altre mig grup es queda a l’aula realitzant treballs de motricitat fina o d’altres activitats d’expressió corporal.
EXPRESSIÓ CORPORAL: aquest treball es fa des de la tutoria perquè més enllà del treball de consciència sobre el propi cos, permet també un treball col·lectiu a través del teatre, la dansa, l’expressió de les emocions, l’art… Els alumnes de Primer a Sisè fan una sessió setmanal.
ASSEMBLEA: la rotllana dels més petits o l’assemblea dels més grans són espais que donen veu als infants perquè puguin expressar, opinar, prendre decisions i resoldre tots aquells temes que els afecten, tant a nivell de grup com individual. L’actitud d’escolta, el torn de paraula, l’esperit crític, l’empatia,…són valors i hàbits essencials que es posen en pràctica per fomentar la convivència.
Alguns infants, en representació de cada grup participen també de les reunions de convivència i de mediambient, espais on compartir i prendre decisions en relació a l’escola.
A les PARELLES DE LECTURA els més grans de l’escola (Quart, Cinquè i Sisè) acompanyen els més petits (Pimer, Segon i Tercer) en el seu procés d’aprenentatge i gaudi de la lectura. Les parelles comparteixen una sessió setmanal de lectura i es mantenen durant un trimestre. Fomenten l’aprenentatge entre iguals i la convivència.
L’hora del pati…
Tots els nens i nenes des de les Llunes fins a Sisè comparteixen l’estona del pati. Els petits surten una mica abans al matí i a la tarda també tenen una estona d’esbarjo. Al migdia els grups es van alternant segons els torns de menjador.
L’espai exterior el comparteixen tots els grups, tot i això a la zona dels gronxadors i del tobogan acostumen a jugar els més petits. en canvi, la terrassa i el camp de futbol són espais que prefereixen els més grans ja que hi desenvolupen un joc més esportiu. Per exemple, durant el migdia s’organitza el Torneig verd, on es fan equips formats per nens i nenes barrejats de diferents cursos. Tothom està convidat a participar d’una manera respectuosa, promovent la diversió i deixant de banda la competició.
Els espais de bosc conviden al joc més lliure, un joc simbòlic ple d’amagatalls i corredisses. El patí també ofereix racons pel joc més tranquil i les converses.
Abans de marxar…
Els més petits fan la rotllana del final del dia per parlar del què han fet. És també el moment de cantar, recitar un poema o explicar un conte, així com d’avançar alguna activitat concreta del dia següent.
Els més grans tenen el moment de recollida, de valoracions i repàs del què han fet i ha passat, amb algun recordatori del què passarà demà.
Podeu descarregar el PDF aquí: Pla d’acollida famílies