Cinema a l’escola

Els orígens

Els curs 2007-2008 l’escola va iniciar el projecte de cinema de la mà d’un programa d’Innovació Educativa del Departament d’Ensenyament i emmarcat en la col·laboració amb el Programa Cinema en curs.

Amb l’ajuda del programa, es va començar a impartir un taller dirigit per una mestra i un professional del cinema, que s’articulava a partir del vincle entre el veure i fer cinema amb el convenciment que l’experiència de la creació és fonamental per formar espectadors actius, sensibles, crítics i creatius.

Per tal que aquest projecte tingués força i recorregut, alguns mestres de l’escola es van formar  per adquirir eines instrumentals i metodològiques per una bona transmissió del cinema.

Una nova etapa

Després de 8 cursos col·laborant amb Cinema en curs, l’any 2015 l’escola decideix seguir realitzant el taller de forma independent però deixant oberta la possibilitat a reprendre la col·laboració més endavant.

L’objectiu del projecte segueix sent el mateix: apropar l’art i la cultura del cinema als infants i joves i explorar les potencialitats pedagògiques de la creació cinematogràfica. Volem despertar en els nens i les nenes el desig de veure cinema i posar al seu abast un univers cinematogràfic ampli i divers, a més, el taller de cinema permet apropar l’alumnat a un cinema menys accessible.

Es tracta d’un procés de sensibilització mitjançant el qual els alumnes poden descobrir per ells mateixos el plaer de ser espectador. També perseguim que l’alumnat tingui interès per descobrir tradicions culturals pròpies i alienes, que valori el patrimoni cinematogràfic universal.

Què aconseguim a nivell pedagògic?

A través de la creació cinematogràfica es treballa…

  • La creativitat i la capacitat d’innovar
  • L’atenció a la realitat i la capacitat d’apreciar-la
  • L’autonomia i la capacitat de cooperar i treballar en equip
  • L’assumpció de responsabilitats individuals i col·lectives
  • L’autoestima, la il·lusió, el rigor, les expectatives sobre un mateix i sobre el grup de què es forma part
  • El coneixement, reconeixement i respecte vers realitats diverses
  • La reflexió sobre les pròpies emocions i les dels altre
  • La capacitat d’argumentar, escoltar i dialogar
  • L’expressió oral i escrita

Al taller de cinema, per tant, no es tracta simplement de realitzar un curtmetratge, sinó d’apropar el setè art a l’alumnat, de donar eines per expressar emocions i d’obrir finestres al món.

Un programa anual ple d’activitats

  • Fotografia: És important entendre la relació que hi ha entre la fotografia i el cinema. Per aquesta raó abans d’iniciar cap pràctica cinematogràfica, es fa un treball per apropar als nens i nenes el món de la fotografia.
  • Els plans del món. En aquesta pràctica els alumnes descobreixen darrera d’una càmera el seu món més proper.
  • Els minuts Lumière. Els alumnes coneixen els inicis del cinema i les particularitats de gravar en aquella època. Com i què gravarien ells?
  • Visualització de fragments. A  partir de la visualització del fragment d’una pel·lícula reflexionen sobre l’objectiu la directora, què volia mostrar? per quin motiu ho grava d’una manera determinada…? Dins d’aquesta pràctica també s’apropa als alumnes als aspectes més tècnics: treball de la llum, del so, diferents tipus de plans…
  • Finalment s’inicia un treball de les emocions per tal de realitzar un curtmetratge que parli de nosaltres, del que sentim, del que ens passa. És un procés llarg i molt emocionant que acaba amb la creació d’un guió i la posterior filmació.

Un final de cine

El resulta final del projecte és el curtmetratge, fruit de moltes hores d’esforç i dedicació dels alumnes, i que els darrers anys es presenta als Cinemes Girona, en una projecció que aplega gran part de la comunitat educativa de Els Xiprers.

Però és en el camí on es troba la força d’aquest projecte, i esperem seguir caminant molt de temps…

Actrius preparades, càmera… ACCIÓ!!

Més informació: https://blocs.xtec.cat/cinemaelsxiprers/